Thursday, December 30, 2010

Kenapa kita perlu Mendengar?


telinga adalah untuk mendengar. tapi adakah kita akan guna salah satu deria penting kita ini dengan sebaiknya? cube tanya diri korang sendiri. korang mendengar dengan telinga, hati atau kaki? kalau dengan kaki terjadi lah peribahasa masuk telinga kiri, kuar telinga kanan.

kenapa mendengar ini penting bagi kita? ingat lagi tak dekat sekolah masa cikgu tengah mengajar, kita mendengar cikgu kita 'membebel' di papan hitam sampai kadang-kadang boleh bernanah telinga. bila da habis cikgu akan tanya soalan balik, dan kita hanya ternganga tak tahu nak jawab apa? adakah kita menghayati atau cuma mendengar ? sebab itu lah ada sesetengah orang menganggap sekolah hanya untuk sijil, markah dan sebagainya.

kita sepatutnya berbangga kerana kita mempunyai telinga. bayangkan tiang, pokok dan benda yang tiada nyawa yang lain. apabila kita terlanggar mereka adakah kita akn salh kan diri kita sendiri. oh tidak! kai sendiri juga membuat benda yang sama. kai akan 'memaki' mereka balik. "argh! bodoh punya tiang!" "bodoh! sapa tanam pokok tepi ne!"

bayangkan la jika kita hidup tanpa telinga. boleh ka dengar lagu? menonton tv tanpa bunyi? renung-renungkan lah..



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...