Sunday, December 19, 2010

Suka di tipu ?

Gambar hiasan : Mr Google

oh tidak! korang suka ke ditipu ne? ok2.. kai bukan nak cerita pasal korang ditipu seorang penipu yang bertauliah atau ditipu oleh kaki penipu yang professional. tapi pasal peraduan/segmen yang dibuat oleh mereka-mereka yang 'pandai' ini.

Peraduan gores dan menang? cabutan bertuah? Multi level marketing?

penah dengar pasal semua benda ne? oh! kai sangat la tidak suka. tambah2 kalau tengah sesak boleh pula dieorang tarik tangan ke booth dieorang tu. sakit hati betul! jentik telinga nak?

sebelum kena tipu ne, korang kena tengok dulu, tanya soalan dengan bijak.. banyak takpa, kalau peraduan dieorang betul dieorang akan jawab dengan selamba ja. Dalam berita selalu ada cerita pasal ne.. kena tipu sana.. kena tipu sini.. nak salahkan penipu tu pun tak boleh juga la sebab kenapa kita biarkan diri kita ditipu.. macam terjun dalam lombong,tapi kita tak reti nak berenang.

jangan la terlalu percaya mereka ini. kita baru kenal setengah jam lepas da berani tunjuk akaun no bank kita, bagi dieorang info pasal kita, alamat-alamat penting kita semua.. itu adalah satu kesilapan yang sangat besar! lepas tu kalau nangis air mata darah sekalipun, siapa nak tolong? tolong siarkan berita pasal ne boleh la.

Sedarlah korang, dunia ini ada yang lebih hebat dari kita.. kalau rasa kita bijak sangat, ada lagi yang lebih bijak. fikir dulu sebelum buat.

tiga cara kai tolak benda ne semua:

1) tanya soalan sampai dieorang sendiri tak buleh nak jawab.
2) buat muka blur sampai dieorang sendiri rasa nak menyampah.
3) say "No, thank You"

4 comments:

Syiela O-lala said... [Reply to comment]

takda siapa yg suka ditipu kot. tipu kalau mereka kata mereka suka ditipu :p

kai azmier said... [Reply to comment]

@syielaOlala >> memang la.. tpai kalau biarkan diri selalu ditipu kn same jek dgn suka ditipu tuh.. hehe

Adem and Cats said... [Reply to comment]

dlm kehidupan kena byk berhati2

kai azmier said... [Reply to comment]

@Adem&Cats >> bto2.. nk buat apa2 pun kena pikir btol2 dulu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...